Kiedyś posłańcom przynoszącym złe wieści ścinano głowy. Dziś na szczęście dla wszystkich pracujących w zewnętrznych agencjach lub wewnętrznych działach IR spółek takie praktyki już porzucono. W spółkach publicznych prawne zobowiązania do informowania o swojej sytuacji i potencjalne kary automatycznie sprawiają, że dobra komunikacja to szczególnie ważna umiejętność. Jeśli spółka przypomina sobie o niej tylko przed kolejnym etapem pozyskiwania kapitału od inwestorów lub jedynie na czas publikacji wyników okresowych – efekty raczej nie będą najlepsze. Dobre relacje inwestorskie powinny działać bezustannie, regularnie budując wartość spółki na rynku. W przeciwnym razie pozostaje komunikacyjny chaos tak wielki, że mógłby zawstydzić nawet ten po Wielkim Wybuchu. to jedna z najbardziej wszechstronnych dziedzin w finansach. Niezbędne są twarde umiejętności i wiedza finansowa, ale bardzo przyda się również zmysł wprawnego marketingowca czy znajomość prawa. Do odpowiedniego prowadzenia komunikacji z rynkiem konieczne będą również zdolności komunikacyjne, terminowość czy łatwość w nawiązywaniu relacji.
Na pewno trzeba mieć pewne zrozumienie o finansach przedsiębiorstw, ale to nie wszystko. Dobry IR-owiec łączy w sobie sporo niecodziennych umiejętności. Sporo osób zanim zacznie pracować w relacjach inwestorskich zdobywa wcześniej doświadczenie w mediach. Musimy też posiadać przynajmniej w pewnym stopniu wiedzę z obszaru prawa i bankowości. Oczywiście nie na poziomie eksperckim, ale współpracując w procesie komunikacji z kancelariami czy bankami inwestycyjnymi to niezbędne, żeby komunikacja między nami przebiegała sprawnie.
~Piotr Wojtaszek
Piotr Wojtaszek to Prezes Agencji Relacji Inwestorskich NBS Communications – najstarszego takiego podmiotu na polskim rynku. W przypadku zewnętrznych Agencji takich jak NBS ścieżka kariery bardzo przypomina taką jaką spotkać można w klasycznych firmach doradczych. Będąc na niższych stanowiskach juniorskich, konsultant obsługuje kilka spółek głównie realizując zlecone zadania. Po zdobyciu kilku lat doświadczenia do pracy dochodzi zarządzanie zespołem konsultantów i samodzielne prowadzenie projektów. Często zdarza się, że po zbudowaniu własnej sieci kontaktów doświadczony konsultant odchodzi zakładając własny mniejszy butik doradztwa IR obsługując swoich poprzednich klientów lub zostaje włączony bezpośrednio w struktury jednego ze swoich klientów budując tam wewnętrzny dział IR.
W branży IR obowiązuje takie założenie, że managerowie i dyrektorzy, którzy prowadzą całe projekty potrzebują minimum 5-7 lat doświadczenia. Zarobki to oczywiście zawsze kwestia indywidualna, ale dobrym punktem odniesienia mogą być coroczne badania płac organizowane przez Związek Firm Public Relations. W roku 2017 te badania wykazały, że osoba na stanowisku juniorskim, która dopiero zaczyna swoją przygodę z PR będzie zarabiać ok. 3300 zł. Natomiast w przypadku osób z już wspomnianym doświadczeniem to jest poziom rzędu kilkunastu tysięcy złotych.
Jak wygląda praca specjalisty od relacji inwestorskich (IR)?
Wiedzę i doświadczenie Piotra wykorzystaliśmy najlepiej jak to możliwe i przepytaliśmy go dokładnie na czym faktycznie polega praca specjalisty od relacji inwestorskich i wszystko co jest z nią związane. Z pełnego wywiadu dowiesz się między innymi:
- Jak wygląda standardowy dzień pracy na stanowisku specjalisty IR?
- Na czym naprawdę polega ta praca?
- Jakie są najważniejsze umiejętności potrzebne w zawodzie specjalisty IR i jak je zdobyć?
- Które licencje finansowe są najbardziej cenione przez pracodawców?
- Jak wygląda ścieżka kariery i na jakie wynagrodzenie można liczyć?
Dodaj komentarz